D

et populære online spil for børn, Roblox, skal ændre unge pigers fortsat nedadgående interesse for naturvidenskab og IT.

Der er en stigende kønsulighed inden for STEM (Science, Technology, Engineering og Mathematics) på det danske arbejdsmarked. I de unge år viser pigerne lige så stor interesse for STEM-fag som drenge, men den interesse daler i løbet af udskolingen. Det kan meget vel være på grund af mangel på relevante sociale fritidsaktiviteter, der kan vedligeholde interessen. Faktum er i hvert fald, at kun 27 % af jobs inden for STEM-fagene, som er afgørende for fremtidens arbejdsmarked, i dag besættes af kvinder.

Online computerspillet Roblox har over 50 millioner daglige brugere – hvoraf halvdelen er piger – og det univers er en oplagt mulighed for at få pigernes interesse for tech til at blomstre. Det mener Netcompany og Google Danmark i hvert fald, da de nu lancerer et spil, der er skræddersyet til piger i 4. til 5. klasse. Spillet hedder Glampus High og sigter mod at omdanne børns skærmtid fra tankeløs scrolling til et aktivt læringsværktøj, der bidrager til deres generelle dannelse. Spillet giver også mulighed for, at børnene kan opbygge deres egen identitet gennem spillets figurer, som de kan dele med venner.

"Børns skærmtid er et samtalepunkt på toppen af den politiske agenda, og det er vigtigt for os at vise, hvordan aktiv skærmtid kan bruges som et stærkt og socialt værktøj i børnenes uddannelse. Vi ved, at pigerne mister selvtilliden omkring matematik og naturvidenskabelige fag i udskolingen, og det er vigtigt at fange dem inden. Det er lettest at gøre i deres fritid, hvor børnene oplever det mere som leg og ikke som skolearbejde. Derfor laver vi dette spil,” siger Le Gammeltoft, CCO i Netcompany.

Fremtiden for Roblox-universet inkluderer løbende udvikling med nye spil og aktiviteter for at opretholde pigernes interesse over længere tid. Netcompany og Google opfordrer også andre virksomheder og institutioner til at deltage i projektet ved at udvikle minispil i samarbejde efter lanceringen. Inklusionen af forskellige STEM-relaterede brancher vil bidrage til at maksimere spillets udbredelse og impact.

"Manglen på kvinder i STEM-fagene er et kæmpe problem. Ikke kun for kvinderne selv, fordi de går glip af en adgangsbillet til ofte velbetalte jobs med gode fremtidsudsigter, men også for virksomhederne og i sidste ende Danmarks konkurrenceevne, som lider under manglende diversitet. Den nød forsøger vi nu at knække ved at gribe pigerne tidligt - mens den naturlige interesse stadig er intakt,” siger Bianca Bruhn, landechef for Google i Danmark.

Spillet er frit for reklamer og opfordringer til mikrotransaktioner, der ellers gennemsyrer de unges spil i dag. Desuden opnås belønninger i spillet gennem aktiv deltagelse og gennemførelse af spillets aktiviteter, så man sikrer en ren og uforstyrret læringsoplevelse. Det skulle gerne være med til, at de unges brug af Glamphus High bliver en aktivitet og ikke blot en tankeløs babysitter.

No items found.
Fra  
 i kategorien 
Tech

Mere fra 

Tech

se alle

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og gå aldrig glip af en god historie

Ingen spam, bare god smag. Se vores Privatlivspolitik
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.